:::: MENU ::::

Versenyszabályzat

  • jan 08 / 2014
  • 0

Versenyszabályzat

Tájra fel! – Dunán innen, Dunán túl
Versenyszabályzat

A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Apáczai Csere János Kar, Egészség- és Sporttudományi Kar, a Győr-Moson-Sopron Megyei Falusi Turizmus Egyesület, valamint a Felvidéki Értéktár Bizottság honismereti versenyt hirdet osztálykirándulások, csoportos túrák keretében, a Győr-Moson-Sopron megyei, valamint felvidéki középiskolák számára (9-11. osztályosoknak, illetve 9-12. osztályosoknak nyelvi előkészítős képzés esetén).

 

A verseny célja és témakörei

Az elsődleges cél, hogy a diákok osztálykirándulások, csoportos túrák alkalmával megismerjék és dokumentálják a célterület (Győr-Moson-Sopron megye és a Felvidék tájegységei) művészettörténeti, irodalmi, turisztikai, népművészeti, természeti értékeit, az aktív turizmus lehetőségeit, valamint a megye jellegzetes gasztronómiáját.

A verseny folyamata és a részvétel feltételei

I. Regisztráció:

2018. április 27-ig várjuk a középiskolák jelentkezését a versenyre. A regisztrációs űrlap a következő linken elérhető: link.

A Tájra fel! versenyen való részvétel minden versenyző, illetve felkészítő tanár számára ingyenes. Iskolánként maximum 100 fő terjedelemig vehetnek részt csapatot alkotó diákok a versenyen.

II. Pontszerzési verseny:
2 részből áll:
1. Heti kérdések: A regisztrált játékosok minden héten újabb kérdéseket kapnak a célterületekkel kapcsolatban.

2. kirándulás választott településekre a célterületen

Tetszőleges helyszíne(ke)n kiránduljon a csapat Győr-Moson-Sopron megye és/vagy a Felvidék területén. A csapat készítsen egy dokumentációt a kirándulásról. 

A kirándulás fotó anyagát némi szöveges kiegészítéssel kérjük beküldeni. Tehát egy olyan szöveges dokumentációt kérünk, PDF formátumban, amelyben a képen látható értékről pár mondatos információ is olvasható. Minden értékről kérünk olyan képet, amelyen csak maga az érték látható, emellett minden településen készüljön olyan kép, amin legalább a csapat egyharmada szerepel. Az anyagot a szervezők értékelik.

A dokumentáció kiegészülhet hangfájllal vagy videóval (pl. népdal gyűjtés, falucsúfoló).

Amennyiben az nem teljesíthető, hogy a csapat egyharmada szerepeljen a képen, akkor ezt jelezzék a szöveges leírásban. A szöveges értékelésben kérjük, hogy nevezzétek meg, kik szerepelnek a képen – hogy azok bizonyítottan csapattagok legyenek.

Nem eredeti dokumentációk küldése a versenyből való kizárást vonja maga után. A zsűri figyelembe veszi továbbá a dokumentáció technikai színvonalát, minőségét.

A falusi, népművészeti értékek kiemelt pontot érnek!

A dokumentációk beküldési határideje 2018. október 26. 

 

Ezt követően 2018. november 2-ig levélben értesítjük az iskolákat arról, hogy kik vehetnek részt a döntőn a korábban szerzett pontjaik alapján.

III. Döntő: 

A jelentkező csapatok számától függően az 5 vagy 10 legtöbb pontot gyűjtő csapat bejutást nyer a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán 2018. november 9-én megrendezett vetélkedőre. (A döntőbe jutó csapatok számát a regisztráció lezárását követően véglegesítjük.)

A továbbjutott egységekből 6 + 1 fős (6 diák + felkészítő tanár) csapatot lehet delegálni, akik így képviselik az iskolát. Egy iskolából több csapat is továbbjuthat.

A döntő folyamata: A döntőre bejutott iskolák hozott pontszámait (amit a kirándulások során összegyűjtöttek) konvertáljuk a helyezések alapján 1–5-ig. A döntőre elsőként bejutó iskola 5 pontot kap, az ötödikként bejutónak pedig 1 pont kerül kiosztásra. A vetélkedőn 6 különböző állomáson kell a csapatoknak teljesíteni a tanszékek által összeállított feladatokat, melyre pontszámokat kapnak 1–5-ig az állomáson elért helyezésük alapján.
A fent részletezett pontozás 5 továbbjutó esetén érvényes, 10 csapat esetében maximálisan 10 pont szerezhető, a pontok azonos módszer szerint kerülnek kiosztásra.

A döntőn Felvidékkel és Győr-Moson-Sopron megyével kapcsolatos feladatok is lesznek!

 

Az állomások alapvető feladattípusai pl. a következők lehetnek:

  • Idegenforgalmi Intézeti Tanszék (PPT a kirándulásról, vaktérkép, képfelismerés)
  • Vendéglátó Intézeti Tanszék (érzékek csatája – szaglás, ízlelés)
  • Matematika és Természettudományi Intézeti Tanszék (növények, állatok felismerése, vaktérkép: domborzat, vízrajz)
  • Társadalomtudományi, Felnőttképzési és Közművelődési Intézeti Tanszék és Pedagógia Intézeti Tanszék, Humánerőforrás-fejlesztési Intézeti Tanszék (népszokások, legendák nyomában – két legenda összekeverése és annak szétválasztása; híres emberek felismerése a történelemből vagy irodalomból; versírás adott szavakból; népdalok megfelelő tájegységekhez kapcsolása, népi ételek összetevői (pl. slambuc), májusfa rajzolása, készítése (makett), díszítése, kis dobozokból szeres, szeges település, kerített ház kirakása, farsangi szokások, rönkhúzás menete – szerepjáték)
  • Művészetpedagógiai Tanszék (bábok készítése, origami, adott anyagból minél kreatívabb tárgy elkészítése)
  • Rekreológia Intézeti Tanszék (ügyességi játékok)

 

IV. Eredményhirdetés:

Az ügyességi játékok után kerül megrendezésre az eredményhirdetés a tornacsarnokban. A három legeredményesebben szereplő iskola díjazásban részesül.

  1. helyezés: A Győr-Moson-Sopron Megyei Falusi Turizmus Egyesület által felajánlott 3 napos teljes ellátásra feljogosító kupon kerül kiosztásra a résztvevők között.
  2. helyezés: Ingyenes belépő a soproni Ligneumba.
  3. helyezés: Belépő a mosonmagyaróvári a Futura Interaktív Természettudományi Élményközpontba 50 %-os kedvezménnyel.

Különdíj: Győri Nemzeti Színház egyik előadására szóló jegyek és a Mobilis Interaktív kiállítási központba szóló voucherek

 

 

Kari segédlet a témakörökként gyűjthető értékekhez

Művészettörténet (Művészetpedagógiai Intézeti Tanszék): a kirándulás során látogassanak és dokumentáljanak minél több, a megyénkben fellelhető művészettörténeti korok stílusjegyeit viselő épületet (pl. lébényi Szent Jakab plébániatemplom), kiemelkedő képző és iparművészeti alkotásokat (pl. a Szent László herma, Győr), rangos gyűjteményeket (pl. Győr Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, vagy Patikaház, Sopron), tárgyi népművészeti emlékeket (pl. Falutörténeti Múzeum, Dö).

Irodalom (Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézeti Tanszék): a versenyben részt vevő osztályok/csapatok látogassanak és dokumentáljanak minél több, megyénkben fellelhető irodalmi emlékhelyet. Az irodalmi emlékhelyek a következők lehetnek: emlékház, emlékszoba, emlékmúzeum, emlékkiállítás, gyűjtemény, emléktábla, (egykori) iskola, köztéri szobor.

Turisztikai ismeretek (Idegenforgalmi Intézeti Tanszék): az osztálykirándulás, csoportos túra során keressenek fel és dokumentáljanak minél több olyan vonzerőt, amelyek a származtatott kínálathoz tartoznak.

Ajánlott értékek:

  • Helyváltoztatást szolgáló intézmények (pl.: kisvasutak, vízi járművek, turistabuszok)
  • Tartózkodást szolgáló létesítmények
    • szuprastruktúra (pl.: szálláshelyek, vendéglátás, falusi szálláshelyek)
    • infrastruktúra (pl.: kijelölt túraútvonal; kijelölt és kitáblázott kerékpárút; uszodák; gyógyhelyi létesítmények; wellness központok; konferencia központok; speciális kiállítóhelyek; kaland- és tematikus parkok; turisztikai információs központok – pl.: Győr, Látogatóközpont)

 

Népművészet (Humánerőforrás-fejlesztési Intézeti Tanszék, Társadalomtudományi, Felnőttképzési és Közművelődési Intézeti Tanszék): a kirándulás során keressék fel és dokumentálják a ma is élő népszokások, legendák helyszíneit (pl.: Tündértó, Vitnyéd-bölcsőcske, pünkösdölés, bohócjárás, balázsolás, csingis lovas felvonulás, rönkhúzás, májusfa-állítás, májusfa-kitáncolás Velemben), szakrális emlékhelyeket (pl.: templomok, szobrok). Felkereshetnek híres népművészeket, hagyományőrző csoportokat, készíthetnek velük interjúkat (pl.: Ángyán Csilla csornai fazekas mester, Kránitzné Rikker Ildikó, téti intarzia készítő, Grózer Csaba íjkészítő, hímző asszonyok Hövejen, gyékényfonás Bősárkányban, fazekasság Dőrön, Szanyi Bokréta, Szigetköz Együttes Darnózselin). További pontokat szerezhetnek népdalok gyűjtéséért, nótafák kereséséért, tájházak megtekintéséért.

 

Természetismeret (Matematika és Természettudományi Intézeti Tanszék): az osztálykirándulás, csoportos túra során a megyében keressenek fel védettséget élvező növény és állatfajokat, tanösvényeket, erdőket, természetvédelmi központokat illetve látogatóközpontokat és ezeket dokumentálják.

Ajánlott értékek:

Győr-Moson-Sopron megye:

Nagycenki Hársfasor, Kócsagvár − Sarród, Fertő-tavi szikes puszták, Osli mellett – Hany Istók Tanösvény, hansági Csíkos-éger , Kapuvár – Rábaközi Múzeum (Hanság élővilága kiállítás), Fehértó (Fehértó település melletti tó), Csáfordjánosfa határában található csáfordi tőzikés erdő, Tőzike Tanösvény, Sopron – Károly-kilátó, Soproni-hegység, Deák-kút, Fehér Dániel-forrás, botanikus kert, Bécsi-domb, Szárhalmi-erdő, darnózseli gesztenyesor, ásványrárói Duna-ágrendszer, Burgonyabogár szobor − Hédervár, Pálffy-erdő − Kisbodak, Morotva-tavi tanösvény − Dunaszeg, Holt-Rába tanösvény − Gyirmót, Pannonhalmi Bencés Főapátság Arborétuma és Gyógynövénykertje, Nyúli Szurdik, ravazdi Horgas, Kisalföldi meszes homokpuszták (Nagyszentjános, Győrszentiván), Erebe-szigetek − Gönyű, ravazdi Erdészház (Kisalföldi Erdőgazdaság Múzeuma és Erdei Iskolája), László-major (bemutató majorság) − Sarród, Kont-fa − Hédervár, az agrártudományi egyetem gyűjteménye, Lóvári-erdő (Mosonmagyaróvár), Hatos-tölgy − Kajárpéc, IV. Béla-kút − Ravazd, Szigetközi Természetvédelmi Bemutató Útvonal (a kerékpárút mentén, Kisbodaktól Dunaszegig).

 

Aktív turizmus (Rekreológia Intézeti Tanszék): a rekreációs kultúra elsajátítására illetve művelésére az egyetem szervezésében néhány hétvégi szabadidős program (gyalogtúra, kerékpártúra) áll rendelkezésre kiemelt pontokért (3 pont).

Információ a kar által tervezett túrákkal kapcsolatosan: Dr. Konczos Csaba – konczos@atif.hu .

A fent említett túrákon kívül más, az aktív turizmussal kapcsolatos sporttevékenység végzése esetén is további pontok szerezhetőek.

 

Vendéglátás (Vendéglátó Intézeti Tanszék): az osztálykirándulás, csoportos túra során meglátogatott helyeken lehetőség szerint kóstolják meg és dokumentálják (fotó, leírás) az adott táj, tájegység, helyiség jellegzetes ételét és elkészítési módját pár mondatban.